آموزش تصویری ساخت فهرست وردپرس

ایجاد فهرست وردپرس

آموزش تصویری ساخت فهرست وردپرس : در گذشته که سایت ها بصورت استاتیک طراحی می شد، برای ایجاد کوچکترین تغییرات میبایست برنامه نویس سایت را صدا زده تا آن تغییرات را اعمال کند. با گذشت زمان و آمدن CMSها و مدیریت سایت بصورت داینامیک و رایگان، دیگر حتی افرادی غیر متخصص به راحتی توانستند سکان هدایت سایتشان را به دست گرفته و هروقت که بخواهند در آن تغییرات لازم را ایجاد و اقدام به تولید محتوا نمایند. وردپرس و جوملا از جمله ارائه دهندگان و پیشکسوتان این خدمات می باشند.

در این آموزش وردپرس به آموزش روش ساخت فهرست وردپرس به صورت کاملا تصویری می پردازیم.

ساخت فهرست در وردپرس

منظور از فهرست در وردپرس ، منو هایی می باشند که دسترسی کاربر به صفحات مختلف سایت را آسان تر می کند. درواقع با ایجاد یک فهرست در وردپرس، یک مسیر ساده برای دسترسی به این صفحات در قالب دسته بندی، برگه های سایت، گالری تصاویر، متن های خاص و… فراهم می کند. این فهرست معمولا در بالای هرسایتی قرار داده می شود. این فهرست یا منوه بصورت نواری در بالای هرسایت قرار می گیرد چرا که بصورت استاندارد، بهترین مکان برای دسترسی بهتر کاربران درآن قسمت می باشد.

 

و اما فهرست چیست؟

عموما فهرست، مجموعه ای از لینک ها بوده که با ساختار و چینشی متفاوت از جمله چینش درختی، کاربر را به قسمت های مختلف سایت هدایت می کند. مهم نیست این لینک ها داخلی باشند یا خارجی، برگه باشند یا نوشته و… بسته به نوع قالب سایت، محل درج فهرست در وردپرس هر کجای سایت می تواند باشد و هیچ اجباری برای قرار دادن آن در بالای صفحه ی سایت، نیست.

 

ایجاد فهرست در وردپرس

۱- برای ایجاد فهرست در وردپرس، ابتدا وارد پنل مدیریت وردپرس شده، سپس گزینه ی نمایش را انتخاب می کنیم:

ایجاد فهرست وردپرس

[irp posts=”12509″ name=”آموزش ارسال نوشته در وردپرس”]

۲- سپس بر روی گزینه ی “فهرست تازه ای بسازید” کلیک می کنیم:

ساخت فهرست تازه در وردپرس

۳- به دلخواهی نامی برای آن انتخاب می کنیم

۴- همانطور که در تصویر زیر مشاهده می کنید، می توانیم انواع لینک هایی را که می خواهیم، به فهرست در وردپرس اضافه نماییم، مثل برگه های سایت خودمان یا آدرس سایت هایی که ترجیح می دهیم با آن ها در ارتباط باشیم ، را انتخاب کرده و روی دکمه “افزودن به فهرست” کلیک می کنیم.

افزودن لینک به فهرست در وردپرس

۵- پس از اضافه کردن در فهرست، باید نامی را برای آن انتخاب نمایید (توجه داشته باشید که این نام فقط در فهرست نشان داده می شود). توضیحات بیشتری را نیز می توانید در قسمت “صفت عنوان” وارد نمایید که این توضیحات، وقتی نشانگر ماوس را برروی آن لینک قرار می دهید، نمایش داده می شود (یکسری از قالب ها این توضیحات را پشتیبانی نمی کنند).

تنظیمات فهرست در وردپرس

۶- یک نکته مهم در این قسمت نحوه ی ایجاد منوهای آبشاری یا combo box می باشد، که بعد از ایجاد آن ساختاری درختی تشکیل می شود که ارتباط شاخه ها با یکدیگر بصورت والد وفرزندی بوده بطوری که شاخه های اصلی آن والد و شاخه های کوچکتر آن بعنوان فرزند درنظر گرفته می شود. برای ایجاد آن نیز تنها کافیست کلید چپ ماوس را نگه داشته و آن را به سمت پایین و چپ گزینه ای که می خواهیم بعنوان والد باشد، بکشیم. با ادامه دادن این کار می توانیم برای هر زیر شاخه یا شاخه های کوچکتر، زیر شاخه یا فرزندی دیگر برای آن فرزند ایجاد کنیم که با این کار ساختار درختی ما عمیق تر می شود (چون هر فرزندی خودش زیر مجموعه یا فرزند دارد)

فهرست کشویی در وردپرس

موارد دیگری را نیز از قسمت تنظیمات صفحه وردپرس که در بالا گوشه ی چپ تصویر قرار دارد، می توان اضافه کرد. البته یکسری القاب و افزونه های دیگری نیز در همین قسمت قابل دسترس بوده که هر کدام امکانات خاص خود را دارند.

۷- در این مرحله دو راه برای انتخاب جایگاه فهرست در وردپرس داریم:

یکی از طریق زدن تیک مربوط به جایگاه (در تصویر زیر قابل مشاهده است) و دیگری از قسمت مدیریت. به یاد داشته باشید که جایگاه فهرست در وردپرس جاهایی است که قالب سایت قابلیت استفاده از آن را داشته باشد.

مدیریت فهرست ها وردپرس

مدیریت فهرست ها وردپرس

 

[irp posts=”12493″ name=”آموزش دسته بندی در وردپرس”]

نکته:

فهرست ها را در ستون های قالب نیز می توان قرار داد. چطور؟

بعد از ایجاد فهرست در وردپرس، به پنل مدیریت وردپرس رفته و از قسمت نمایش، “تمایل داریم استفاده کنیم” را فعال و با استفاده از ابزارک ها مثل تصاویر زیر، از ستون های قالب نیز برای درج فهرست، بهره مند شوید.

نمایش فهرست در وردپرس

ابزارک فهرست وردپرس